Ifjúság, részvételiség, partnerség, élménypedagógia, nem formális tanulás – BINGÓ!

A fenti kulcsfogalmak az Ifjúságszakmai Nyári Egyetem három napjához kapcsolódtak a Tempus Közalapítvány és a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar szervezésében.

A rendezvényen ifjúsági szakemberek, ifjúsági munkához kapcsolódó tanulmányokat folytató hallgatók és a képzésében érintett oktatók vehettek részt az ifjúsági szektort érintő aktuális kérdések megvitatásában előadások, műhelymunkák keretében. Lehetőséget teremtettek, hogy az oktatási résztvevők és az ifjúsági szakmában terepen dolgozó szakemberek eszmecserét folytathassanak. Az Újpedagógia számára az ifjúsági munka, a fiatalok bevonása a döntéshozatali folyamatokba évek óta napirenden lévő téma, olyan fontos ügy, amelyhez számos módon kapcsolódott a szervezetünk (pl.: Democracy Reloading, Municipalities4Democracy nemzetközi képzés, önkormányzatokkal való közös munka során, illetve Dorka és Attila Helyi Ifjúsági Munka Európai Chartájának nagykövetei). Így tehát az #újpedagógia számára is nagyon hasznos volt ez a három nap, a találkozás a területen dolgozó szakemberekkel, inspiráló beszélgetések zajlottak a hogyan továbbról.

Az első napon lehetőségünk volt kipróbálni a nem formális tanulás egyik izgalmas formáját, a szabadulószobát. Mikrocsoportokban tapasztalhattuk meg, hogy lesz pár perc alatt négy-öt idegen emberből hatékonyan kooperáló csapat, ahol mindenki hozzátette tudását a sikeres kijutáshoz. A játék során sporttal kapcsolatos ismereteket szerezhettünk, azonban talán még fontosabb, hogy egy ilyen tevékenység számos soft skillt fejleszt, így hatékonyan alkalmazható bármely korosztálynál. Megismertük a Társadalmi Befogadás Szakkollégium “Játszunk komolyan” című kiadványát, amely lehetőséget nyújt állampolgári ismeretek átadására nem formális tanulás útján.

Az Újpedagógia részéről Dorka és Attila tartott workshopot “Helyben jobban – Hatékony ifjúsági részvétel a települési ifjúsági munkában” címmel. Izgalmas párbeszédek alakultak ki a részvételiség fogalmáról, a jó gyakorlatok adaptálhatóságáról településtípusok függvényében. A résztvevők sokszínű tapasztalatai elősegítették, hogy több szempontból közelítsük meg az ifjúság bevonását egy-egy projekt megtervezésébe és megvalósításába. Vajon van olyan jó gyakorlat, amely megállja a helyét egy ezer fő alatti településen Zala megyében és Budapesten a XI. kerületben is? Milyen szempontok fontosak egyformán az ifjúsági szakembereknek? Fontos tudnunk a választ a kérdésre: hogy hol vannak a fiatalok, ha épp nem az oktatási intézményekben? Hogyan lehet elérni és aktivizálni őket a helyi ifjúsági munkában? 

Innovatív ötletek, tervek és már megvalósult projektek kerültek megvitatásra.

A résztvevők választ kaphattak egy Youthpass előadáson arra a kérdésre, hogy hogyan lehet a munkaerőpiacon is helytálló visszajelzést adni a nem formális tanulás során szerzett tudásról. Prioritásként emelték ki az önértékelés, reflektivitás fontosságát a munka világában, amelyre épp úgy meg kell tanítani a fiatalokat, mint a szorzótáblára.

Dorka estére is tartogatott hasznos és izgalmas információkat a résztvevőknek, mivel a  Democracy Reloading Toolkittel ismertette meg a hallgatóságot. Korábban már írtunk róla, hogy  a fiatalok döntéshozatalba való bevonásának lehetőségeivel foglalkozik ez az online eszköztár. “24 kompetencia elemre épül (attitűdök, értékek, ismeretek és készségek), amelyek a helyi- vagy területi önkormányzatokat segítik a sikeres ifjúsági részvételi struktúra megtervezésében, alkalmazásában és értékelésében. “

A három nap alatt a legerősebb benyomás a kooperáció, inspiráció volt, amely a két programelem közti szünetekben is érezhető volt a résztvevők közti beszélgetésekben. 

A konferencia zárásaként pedig egy élménypedagógiai játék keretében bizonyosodhattunk meg róla, hogy elég egy darab kötél, ahhoz hogy 35 ember játékosan kipróbálja, milyen szintű bizalom és összhang alakult ki közöttük. 

Vélemény, hozzászólás?