Játékos kódolás az óvodában

Blended* képzés: Padlórobotok használata az óvodában címmel

*Blended, azaz vegyes képzések jelentése: a képzések elméleti része online, míg gyakorlati része személyes találkozó során sajátítható el. A képzésekért járó akkreditált pontok akkor kaphatók meg, ha az azokhoz tartozó feladatokat egy e-learning felületen végzik el a résztvevők.

A Játssz és fejlessz Zümivel – robotika az óvodában képzésünk idén januártól már nemcsak e-learning formában, hanem jelenléti képzésként is elérhető. Mi történik a jelenléti alkalmakon, a záró körökön miért mondják a pedagógusok, hogy szuper volt a hangulat, és hogy mire csodálkoznak rá a legjobban? Elmeséljük.

Az eddigi sikeresen megvalósult jelenléti alkalmakon, lehetőségünk volt nyitott, érdeklődő óvodapedagógusokkal, fejlesztő pedagógusokkal együtt gondolkodni az óvodai kódolás játékos bevezetéséről. 

A gyakorlati tudásátadás interaktív (páros és mikrocsoportos) feladatokkal valósult meg. A résztvevőknek lehetőségük nyílt saját maguknak is megtapasztalni, hogy a robotika, mint téma bevezetése robot nélküli téri tájékozódást és algoritmikus gondolkodást fejlesztő játékokkal kezdődik. Mire is gondolunk pontosan? Pl.:  egymás irányítása taktilis ingerrel, szóval vagy nyilakkal A-ból B-be.

Minimális eszközigénnyel megvalósítható az unplugged (robotok nélküli) kódolás. Sokat beszélgettünk arról, hogy mit is jelent pontosan az algoritmikus gondolkodás, hol fedezhetjük fel a környezetünkben, hiszen sokkal régebb óta része az életünknek, mint hinnénk (pl.: az óra is egy algoritmus, amihez igazítjuk a mindennapjainkat). 

Fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek is fokozatosan, több lépcsőn keresztül jussanak el a padlórobot kódolásáig. Tapasztalják meg saját testen, élő társasjátékban a téri tájékozódást, az algoritmikus gondolkodást, majd haladjunk a pálya méretének csökkentésével az asztali mátrix játékok felé. Ugyanilyen lényeges, hogy a pedagógus maga is kipróbálja az eszközt mielőtt beviszi a csoportba. Erre nyílik lehetőség a Bee-bot robottal képzésünkön: változatos feladatokkal, játékokkal ismerkedhetnek meg az érdeklődők. Felismertetjük a hibázási lehetőségeket, nehézségeket, amik majd a gyerekeknél is felmerülhetnek a kódolás során, és elkezdjük a közös gondolkodást ezeknek a nehézségeknek a megoldására. Ötleteket adunk, hogyan lehet differenciálni a feladatokat és különböző nehézségi szintű kódolási instrukciókat kidolgozni, térbeli és síkbeli pályákat felépíteni. 

Az eltérő funkciójú padlórobotok sokrétű fejlesztésre adnak lehetőséget, mi rendszerint a Bee-bot lehetőségeit igyekeztünk kiaknázni: tánccal, rajzolással, hangrögzítéssel.

A résztvevő pedagógusok kreatív ötleteinek köszönhetően, a képzés végére bemutatásra került robot keringő, “A három kismalac” mese mágneses gyűjtögető robottal, ahogy “Piroska robotunk” is szántó segítségével gyűjtötte a nagymamájának a virágokat.

Ha kíváncsi, mi mindenre lehet még használni a padlórobotokat, hogyan színesítheti vele óvodai mindennapjait, és nyitott az együtt gondolkodásra, akkor lehetősége van e-learning formában és jelenléti (blended) képzés keretében is jelentkezni kurzusunkra, illetve akkreditált pontokat kapni.

Vélemény, hozzászólás?