Újpedagógia Adventi Kalendárium

Kedves Pedagógusok!

Az Újpedagógia szeretne kedveskedni advent alkalmából nektek, hogy a karácsonyi készülődést megkönnyítse számotokra. December 24-éig mindennap találtok egy-egy módszertani ötletet, játékot, tevékenység ajánlót, amely az óvodás és iskolás korosztálynak szól.
Az első játékötletet itt találjátok. Látogassatok vissza mindennap az újabb ajándékokért az Újpedagógia blogra.

December 1. – Csendgyakorlat csengettyűvel


A karácsonyi csengő sok mesében megjelenik, így remek alkalom mesélés előtt a gyerekek csendesítésére, mesehallgatási “transzállapot” elősegítéséhez ez a játék.
A gyerekek körben ülnek, és egy csengettyűt adnak kézről kézre, anélkül, hogy megszólalna. Ha sikerült, akkor a végén megcsengetheti a körben utolsó gyermek.

Forrás: https://mese.mesepedagogia.hu/2018/01/07/csendgyakorlatok/


December 2. – MI, robotok és advent

Majzik Tamás tartalomfejlesztő kollégánk gyerekcsapatával a mesterséges intelligencia segítségével készített adventi kalendáriumot. Hogy milyen egyszerűen, azt ebből a leírásból megtudhatjátok.

Ha érdekelnek a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségek, nézd meg EZT.


December 3. – Üveggolyó gyakorlat

A beszélgetőkör (legyen szó akár a napot nyitó, akár a napot záró beszélgetőkörről) jó lehetőséget nyújt a gyerekek érzelmi állapotának felmérésére, valamint az empátia, csoportkohézió erősítésére. Az üveggolyó gyakorlat egy olyan játék, ami nagyfokú képzelőerőt igényel, ugyanakkor a gyerekek számára varázslatos keretek között nyújt lehetőséget a pozitív gondolatok kihangosítására.


December 4. – Adventi 4 perces játék

Fogadjátok szeretettel szakmai munkatársunk, Pénzes-Ambrus Júda elcsendesedésre alkalmas ötletét. Az adventi időszakban is kiemelten fontos, hogy időt szánjunk ezekre a szociális kompetenciákat (is) fejlesztő rövid gyakorlatokra.


December 5. – Karácsonyi társasjáték

A kinti időjárás gyakran hosszabb időre bekényszeríti az ovisokat a csoportszobába ebben az időszakban. Mi sem lehet jobb program ilyenkor, mint egy karácsonyi társasjáték kipróbálása. Ez az egyszerű szabályokkal operáló dobok-lépek társas már a legkisebb óvodások számára is élvezhető, megtanulható. Amire szükséged lesz: bábuk, dobókocka és a társas tábla. Töltsd le ide kattintva a játékot, nyomtasd ki, (TIPP: lamináld le, hogy tartósabb legyen), és indulhat is a játék!

Az óvodapedagógusoknak készült társasjáték-pedagógia képzésünket itt találod, ha felkeltettük az érdeklődésedet, még akciósan rendelheted meg.


December 6. – Kódolj díszt micro: bittel

Gondoltad volna, hogy akár kódolhattok is karácsonyfadíszeket a gyerekekkel? Néhány micro:bit kell hozzá, de ha az nincs kéznél, az online felületet is használhatjátok. Nézd csak!


December 7. – Karácsonyi unplugged játék

Segíts eljutni a manó fiúnak a manó lányhoz! Vezesd el a nyilak megfelelő sorrendbe helyezésével a kis manót. Nem kell mást tenned, mint:

1. lépés: Ide kattintva tudod letölteni az unplugged játékot.

2. lépés: Nyomtasd ki.

3. lépés: Indulhat is a kódolás.

Az óvodapedagógusoknak készült robotika képzésünkből még több tippet kaphatsz az óvodai kódolás tanítására.


December 8. – Zöld karácsony: madáretető készítése

A környezettudatosságra nevelés, természetbarát szemléletmód átadása a diákoknak mára minden intézmény céljai közt szerepel. Ennek gyakorlati megvalósítása lehet télen az iskola környékén élő madarakról való gondoskodás, madáretetés. A gyerekeket a teljes folyamatba bevonhatjuk, a madáretető készítésétől, a madáreleség napi szintű kihelyezéséig. Ebben a rövid videóban lépésenként mutatjuk meg, hogyan lehet a legegyszerűbb, környezetünkben is fellelhető alapanyagokból madáretetőt készíteni.

Amire szükség lesz:

  • konzervdoboz
  • ecsetek
  • akrilfesték
  • bot
  • madzag

Lépések:

  • Távolítsátok el a konzerv tetejét és a papírt.
  • Fessétek, dekoráljátok ki a dobozt.
  • Kössétek rá a botot a konzerv aljára egy erős madzaggal.
  • Töltsétek meg az elkészült etetőt eleséggel.

TIPP: Egy ilyen alkotófolyamat számos fejlesztendő terület kiaknázására alkalmas, ilyen lehet az időbeli sorrendiség gyakorlása. Ha kinyomtatjuk a madáretető készítés folyamatáról a képeket, akkor a gyerekek közösen kitalálhatják a lépések sorrendjét.


December 9. – Kortárs versek

A környezettudatos szemlélet átadása a gyerekeknek, diákoknak történhet aktivitáson keresztül, mint a tegnapi madáretető készítő ötletünkben láthattátok, ugyanakkor a művészeteket is használhatjuk szemléletformálásra.

A kortárs versek megjelenése a különböző oktatási színtereken egyszerre segíti elő, hogy az irodalomat közelebb hozzuk a mai fiatal generációhoz, alkotásra ösztönözzük őket, és az olvasóvá nevelés első lépéseit is megalapozhatjuk.

Ennek a célnak az elérése kis lépésekkel kezdődik, már az óvodában. Kezdheted például azzal, hogy Szabó T. Anna versét felolvasod az ovisaidnak vagy tanítványaidnak.


December 10. – Fenntarthatóság és kocka

Napjainkban kiemelten fontossá vált a fenntarthatóságra nevelés. Ugyanakkor sokszor kihívás megtalálni helyét a tanmenetben.

Az alábbi kockajáték, melyet Kucsera Orsi kollégánknak köszönhetünk nagyon direkt módon emeli be a témát egy hétköznapi játékhelyzetbe. A fenntarthatóság témája behelyettesíthető bármi mással is, mi mégis ezt ajánljuk karácsony előtt, hogy ezzel is felhívjuk a figyelmet a fenntartható, tudatos ünnep megszervezésének lehetőségeire.

Ti milyen praktikákat használtok a fenntarthatóság jegyében?

Orsi a Falakon túl projektünk szakmai munkatársa. Kövessétek be a Falakon túl oldalunkat további fenntarthatósági tippekért. https://ujpedagogia.hu/falakontul


December 11. – Kortárs versek

Adventi ajánlóink sorát Murányi Zita versével folytatjuk. Végső Emma előadásában is meghallgathatjuk a csoportunkkal a karácsonyi készülődés közben. A komplex óvodai tervezés megvalósulásaként a torna foglalkozás előtt izgalmas lehet kipróbálni a gyerekekkel, hogy a verset követően ki választaná a hullahoppot, ki a bordásfalat, és azzal az eszközzel kaphatnak gyakorlatokat.


December 12. – Vakrajz

A kommunikáció fejlesztésének egy remek módja az alábbi játék, melyet könnyen rendelhetünk bármilyen témához, ünnephez, jeles naphoz. Nem is a feladat kivitelezésének szintje a fontos, hanem a csoportban zajló kommunikáció minősége. Érdemes a feladat elvégzésén túl annak „kibeszélésére” is időt fordítani. Vajon a megszületett különböző alkotások közül csak egy a helyes? Vagy mindegyik megfelel a leírásnak? Fogadjátok szeretettel kollégánk, Kucsera Orsi játékötletét.


December 13. – Dobble és sudoku

Karácsonyi játékokat mi magunk is készíthetünk a csoportunknak különböző online felületeken. Ma két letölthető tartalmat hoztunk nektek, amelyek fejlesztik a megfigyelőképességet, logikai gondolkodást, ok-okozati összefüggések felismerésének képességét. Az egyik a sokak által ismert és kedvelt dobble kártyajáték (amely a szókincsbővítés területén is hasznunkra válik), a másik pedig egy sudoku. Mindkét esetben csupán annyi a dolgotok, hogy a képre kattintva letöltitek, kinyomtatjátok (tartósság érdekében lamináljátok), és kezdődhet a játék.


December 14. – Érvlabda, hólabda

A karácsony a szeretet ünnepe, ezért az adventi időszak különösen alkalmas lehet arra is, hogy a kulturált vita alapjait megtanítsuk gyerekcsoprotjainknak. Ehhez óriási segítséget nyújt szakmai együttműködőnk, a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány teljes munkássága. Legutóbbi kiadványukból egy játékot emeltünk ki, mely jó kiindulópont a vitakultúra alapjainak elsajátításához.

Ha többet szeretnél tudni a vitakultúra fejlesztéséről, akkor neked ajánljuk az „Egy hajóban evezünk” című képzésünket.


December 15. – Más népek karácsonyi meséi

Hallottál már mexikói, ukrán vagy éppen cseh karácsonyi mesét? Tudod, hogy milyen adventi hagyományaik vannak? Járt már az osztályodba, csoportodba más nemzetiségű, más kulturális identitású gyermek? Ha szeretnéd, hogy idén még sokszínűbb legyen az ünnepi hangolódás mesék tekintetében, akkor kattints a képre, ahol összegyűjtöttünk nektek mesekönyveket, amelyek segítségével a világ számos országába elrepülhettek a mesék szárnyán.


December 16. – Egy egyszerű kártyajáték, amihez mindössze három lap kell!

Win, Lose, or Banana.

Egy kártyajáték, amihez három kártyalap kell csupán. És persze három játékos. A szabály nagyon egyszerű: megkeverjük a három lapot, mindenki kap egyet. A Win felfedi magát, a másik két játékos pedig megpróbálja őt meggyőzni, hogy nála van a banán lap, hogy ő maga a banán. Win meghallgatja az érveket majd dönt. Ha eltalálta, akkor ő és a banán is kapnak egy-egy pontot, ha a Lose-t választja, akkor utóbbi kap kettőt. Persze a pontozás elhagyható, a cél úgyis a közös röhögés. Ja, igen, karácsony jön.

Banán helyett legyen Mikulás, Grincs, ajándékcsomag esetleg karácsonyfadísz. Ugye, hogy egyből beugrott egy-két barátod, akitől szívesen hallanál érvelést arról, hogy ő egy karácsonyfadísz! Jó játékot!

A képre kattintva letölthetőek a kártyalapok.

A játékot Lencse Máté mutatta be. Máté társasjáték-pedagógia képzései megtalálhatók ITT és ITT.


December 17. – Adventi robotpálya

Töltsd le a robotpályát, amit Bee-bothoz, Blue-bothoz, Katicához is tudsz használni! Ünnepi témakörhöz illő elemekkel indulhat a móka, akár unplugged kódolásra, akár robottal való foglalkozáshoz akarod használni.

A képre kattintva letölthető a pálya.

Óvodai robotika képzésünket ide kattintva találjátok.


December 18. – Egy kis Scratch

Fogadjátok szeretettel az Újpedagógia interaktív karácsonyi üdvözletét, amit az ingyenesen elérhető, online Scratch blokk-kódoló program segítségével készítettünk. A képeslap mellé leírtuk az elkészítés lépéseit is, így Ti is kipróbálhatjátok a blokk-kódolást egy nagyon egyszerű példán. Reméljük, kedvet kaptok a tanórai használatra is, vagy kódoltok egy ilyet Ti is gyerekcsoportjaitoknak.

https://scratch.mit.edu/projects/940294560


December 19. – Karácsonyi ovimatek

Díszítsük fel együtt a fát. Itt találtok pár kis eszközigényű ihlethozó játékot, amihez minden csoportban megtalálható a lego, kocka stb. Emellett pedig készítettünk nektek nyomtatható sablonokat fenyőfákkal 1-10-es számú csillagdísszel. Tegyétek a gyerekek elé a fákat, mellé pedig pl.: színes gombokat, dekorgumiból kiszúrt formákat vagy papírdíszeket. Minden fára annyi dísz kerüljön, amilyen számképet lát a csillagon.

TIPP: A díszek felhelyezése önmagában is finommotorika fejlesztő hatású, de ha pl. papírlapból vágunk ki formákat, akkor szívószál segítségével illeszthetik rá a fára, ami ajaktornának is kiváló.
Sablonok ITT letölthetők.


December 20. – Digitális képeslap

Milyen ritka is az manapság, hogy képeslapot kapunk vagy küldünk. De szép hagyomány, érdemes életben tartani, akár digitális módon is. Készítsünk tanulócsoportjainknak digitális képeslapot és küldjük el e-mailben vagy tegyük fel a digitális osztályterembe! A greetingisland.com oldal ingyenesen lehetővé teszi ezt egy regisztráció után. Különböző alkalmakra rendelkezik sablonokkal, a karácsony témájában például 335 mintaképeslap található benne. Természetesen hasonlót készíthetünk akár Canvával is, ezen az oldalon azonban borítékba téve, megcímezve küldhetjük lapunkat a szeretteinknek. https://www.greetingsisland.com/ecard/pehxrhjxqxuu


December 21. – Karácsonyi lábtorna

A lábboltozat javító játékok egyre több óvodában nyernek teret a mozgásos foglalkozásokon. A lábtorna ünnepi eleme lehet ez a játék, amely kis eszközigénnyel bármelyik óvodai csoportban megvalósulhat.

Amire szükséged lesz: babzsákokra (ahány gyerek van annyi darab), festőszalagra, zene lejátszásához eszközre (telefon, laptop vagy bluethoth hangfal). Ragaszd fel a padlóra a karácsonyfát, kapcsold be a zenét, és indulhat a tánc és a játék.


December 22. – KaráChatGPT

Tanárként és szülőként is izgalmas lehetőségekkel kecsegtet, ha bevonjuk a karácsonyi készülődésbe a mesterséges intelligenciát, és még különböző kompetenciákat is fejleszthetünk. Mi is mutatunk nektek néhány kreatív feladatot. (A képet a Canva MI képkészítője generálta.)

1. Kreatív írásfeladatok: Kérd meg a diákokat (vagy gyerekeket), hogy írjanak karácsonyi témájú történeteket, verseket vagy párbeszédeket, majd használják a ChatGPT-t az írásuk finomításához. Vagy kérd meg a diákokat, hogy gondoljanak ki karácsonyi témájú párbeszédeket, szituációkat vagy történeteket, majd a ChatGPT-t segítségével alkossanak szövegeket. Vizsgálják meg, hogy mennyire hasonlít a szöveg ahhoz, amit a diákok kigondoltak.

2. Karácsonyi kézműves projektek: Kérjük meg a diákokat, hogy írjanak ChatGPT-vel segített útmutatókat karácsonyi ajándékok vagy dekorációk készítéséhez. Ez lehet például lépésről lépésre útmutató karácsonyi kézműves projektekhez, amelyeket mások könnyen követhetnek.

3. Interaktív beszélgetések és tesztelés: Használják a ChatGPT-t olyan interaktív tanórákhoz, ahol a diákok tesztelhetik a ChatGPT-t különböző kérdésekre válaszolva vagy beszélgetést folytatva karácsonyi témákban. Ez lehet például kvíz, párbeszédmodellek készítése vagy a ChatGPT-t használva karácsonyi témájú viták szimulálása.

4. Kreatívírás-gyakorlatok: Kérjük meg a diákokat, hogy írjanak kitalált interjúkat a karácsonyi időszakkal kapcsolatban, ahol a ChatGPT a kitalált személlyel beszélget. Ez lehet például a Mikulás, a karácsonyi manók vagy más karácsonyi szereplők kitalált interjúja, ahol a ChatGPT az interjúalany szerepét játssza.

Ezek az ötletek kombinálják a kreatív írást, az interaktív tanulást és a ChatGPT használatát karácsonyi témákban. Segíthetnek a diákoknak a kreativitásuk fejlesztésében és a ChatGPT technológia pedagógiai kontextusba történő beillesztésében. Fontos, hogy a diákok biztonságosan és felelősen használják az internetes technológiákat, beleértve a ChatGPT-t is.

(A szöveg a ChatGPT segítségével készült.)


December 23. – Hóember

Néha a legegyszerűbb dolgok működnek a legjobban az ovis csoportban. Próbáljátok ki ezt az ügyességi játékot akár párokban, akár csoportosan: ki tudja előbb megtölteni a hóember pocakját vattával? Ez a finommotorika fejlesztő játék – csipesszel vagy evőpálcikával – igen nagy koncentrációt igényel, miközben gyors, pörgős és szórakoztató. Differenciálhatunk nagyobb befőttes üveggel, hogy a kisebbeknek könnyebb legyen belerakni a vattát.


December 24. – Kellemes karácsonyi ünnepeket!

Vélemény, hozzászólás?