Nyári élet az óvodában: Így könnyítsd meg játékosan! 

Itt a nyár, ami az oktatási intézmények közül az óvodák esetében összevont csoportok működésével jár. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a nevelési év közben kialakult személyközi kapcsolatok, amelyek megnyugtatják a gyermekeket (barátságok, óvodapedagógus, dajka jelenléte) megváltoznak. Esetenként előfordul, hogy egyetlen ismerős felnőtt sincs a gyermek számára (pl.: vendég óvodában), amely nem kis kihívás mind a pedagógusok, mind pedig a gyermekek oldaláról nézve. Pedagógusként fontos feladat az érzelmi biztonság megteremtése ebben az időszakban is, amely a hetente változó gyermeklétszám mellett sokaknak okozhat nehézséget. A fluktuációnak azonban előnyei is lehetnek, hiszen a változatos pedagógiai módszerek, játékok izgalmas újdonságot hozhatnak  a gyerekek életébe, valamint sok új csoportközi barátság is szövődhet ilyenkor. 

Az érzelmi biztonság megteremtéséhez elengedhetetlen, hogy minden gyermek számára világos legyen a szokás-szabályrendszer, hiszen a napi rutin tevékenységek eltérőek lehetnek még egy óvodán belül is, így kiemelten fontos, hogy ismertessük meg az új gyerekeket a csoport szokásaival, hogy ezzel is megkönnyítsük a beilleszkedést. A legfontosabb szabályokat, a napi rendet piktogrammok, képek segítségével kitűzhetjük a falra, ahol a gyerekek a nap folyamán láthatják azt. A vizuális megsegítés könnyebbé teszi a szokásrendszer hatékony megvalósítását, hiszen a gyerekek is képesek ez által egymást figyelmeztetni bizonyos helyzetekben, ezzel megelőzve konfliktusokat.

A játékok mellett az érzelmi biztonságot növelhetjük, ha bevonjuk a gyerekeket a napi tevékenységek kiválasztásába, és már reggel egy beszélgetőkör segítségével ismertetjük, hogy mi vár rájuk a nap folyamán. A kiszámíthatóság megnyugtató érzése mellett lehetőséget biztosítunk számukra, hogy döntést hozzanak a tevékenységek tartalmáról vagy sorrendjéről.

Az alábbiakban néhány hasznos játéktevékenységet ajánlok, melyek segíthetnek gördülékenyebbé tenni a nyári óvodai életet, elősegíti, hogy a gyerekek és a felnőttek jobban megismerjék egymást, a bizalom kialakulását, valamint fejleszti az együttműködő készséget is. (A játékok természetesen remekül használhatóak év közben is a saját csoporttal.)

  • ismerkedős játékok (név, jel tanulás)
  • kooperációs játékok

Az óvodai életben a jel épp olyan fontos azonosítási pont, mint a név, így a gyerekeknek és a felnőtteknek egyaránt fontos tudni azt. Az alábbi játék segít gyakorolni egymásét.

Repülj, kismadár!

Egy kiválasztott gyermek a madár, akinek az óvodapedagógus azt mondja: Repülj, kismadaram Nagy Lénához! A kismadár odarepül, majd köszönést követően helyet cserélnek, és az új madár Léna lesz, akit első madár továbbküld egy társához. Ezt a játékot jelekkel is lehet játszani, kezdetben akár a gyerekek ruhájára tehetünk egy képet a jelükről, majd később nehezítjük a játékot, és leveszik a jelet.

Fejlesztési területek: figyelem, szocialitás, beszédbátorság, együttműködő készség

Eszközigény: ruhára tűzött jelek

A Maci neve

A gyerekek körben ülnek, az óvodapedagógus elindít egy plüssállatot, és közben azt mondja: A Maci neve Anna, és málnát eszik. Odaadja egy gyermeknek, aki letagadja az állítást: A Maci neve nem Anna, hanem … (saját név), és nem málnát eszik, hanem hintázik. Így megyünk körbe, míg mindenki bemutatkozik a maci segítségével. Cselekvés helyett lehet jele a macinak, ismételhetik azt a gyerekek.

Név és jeltanulás – labdajáték

Minden gyermek bemutatkozik a következőképp: Alma-Betti vagyok, Vonat-Áron vagyok. Körbeadnak egy labdát, és a fenti formában mindenki elmondja a jelét és nevét, majd elkezdik dobálni: Alma-Betti küldi Vonat-Áronnak. Mindig mondani kell a saját jelet, nevet, majd a másik gyermekét, aki kapja. 

Fejlesztési területek: memória, megfigyelőképesség, reakcióidő, figyelem, koncentráció

Eszközigény: labda

Szeretem a… – székes játék

A gyerekek körben ülnek székeken, egy valaki áll, ő mond egy állítást: pl.: Szeretem a kutyákat. Mindenki, akire igaz ez az állítás feláll, és egy másik székre kell leülnie, ez  idő alatt az a játékos is helyet keres, aki állt. Az a játékos, akinek nem jutott hely, mondd egy újabb állítást, amely igaz rá pl.: Szeretek csúszdázni az udvaron. Ezt követően újra helyet kell cserélni, és így folytatódik a játék, amely révén a gyerekek figyelmét fel tudjuk hívni a hasonlóságokra, érdeklődési kör, játék tekintetében. 

Fejlesztési területek: nagymozgások, beszédbátorság, reakciógyorsaság, szocialitás

Eszközigény: székek (a játékosok számának megfelelően)

Kincskeresés – mozgásos udvari játék 

Az udvaron elrejtünk különböző színű homokozó játékokat. A gyerekek húznak egy színkártyát, és akivel azonos színt húztak, azokkal alkotnak egy csapatot, és az adott színű homokozó játékokat kell összegyűjteniük. Minden csapat csak a saját színének megfelelő játékot hozhatja el, így ha más színűt talál, akkor ott kell hagynia. A meglelt kincseket egy megfelelő színnel jelölt helyre kell vinniük (pl.: színes hullahopp karika). Ez a játék remek lehetőséget teremt a kooperációra, hiszen akkor tudják a leggyorsabban megtalálni a megfelelő színű kincseket, ha a csapat minden tagja részt vesz a keresésben, és más-más helyen kutatnak.

Fejlesztési területek: halmazképzés, kooperáció, tolerancia, alkalmazkodóképesség

Eszközigény: homokozó játékok különböző színekben (minimum annyi db, ahány gyermek játszik), színespapírok a csapatok számának megfelelően

Ki van a takaró alatt?

Ez a játék akkor javasolt, ha már pár napja ugyanazok a gyerekek vannak jelen a csoportban, és előtte játszottunk egy névgyakorló játékot is!

Egy gyermeket kiküldünk a csoportból, míg a többi játékos közül egy valakit elrejtünk a takaró alá. Mikor a kiküldött gyermek visszatér a következő mondókára kézen fogva körbejárunk: 

“Az erdőben jártunk, keltünk, egy gyermeket elvesztettünk, mondd meg XY (a játékos neve) mondd meg nekünk, ki az, aki nincsen velünk!”

A játékost segíthetjük a találgatásban a korcsoport, nem, hajszín elárulásával, ha könnyíteni szeretnénk. Ezt követően a takaró alatti játékos megy ki, és így folytatódik a játék.

Fejlesztési területek: szocialitás, megfigyelőképesség, problémamegoldó gondolkodás, beszédtolerancia

Eszközigény: takaró

Kooperatív társasjátékok: 

Ha szeretnél többet megtudni arról, hogyan vond be a gyerekeket beszélgetőkör segítségével döntésekbe, akkor vár téged az “Én is beleszólhatok a felnőttek dolgába!” Demokratikus nevelés az óvodában, a participáció elsajátítása, 30 órás akkreditált továbbképzés óvodapedagógusok számára képzésünk!

Vélemény, hozzászólás?