Az önszabályozott tanulás lépései – Tervezés és monitorozás

A megváltozott pedagógiai valóságban a tanár szerepe már nem pusztán az, hogy információkat, tudástartalmat közöljön, hanem hogy támogassa, segítse a tanulók önirányított, önszabályozott tanulási folyamatainak a kialakulását. Az a pedagógus, aki pusztán információk közöl, nem segíti abban a tanulóit, hogy eredményesen tudjanak működni az osztályterem falain túl.

Az élethosszig tartó tanulás igényének kialakulása szempontjából az önszabályozott tanulás és a tanulás motivációja kínálja a legtöbb lehetőséget a pedagógus számára a tanulók tanulásának támogatása terén.

Az önszabályozott tanulás azért érdemel kiemelt figyelmet, mert ezáltal valósul meg az egész életen át tartó tanulás.

Az önszabályozott tanulás lépéseinek tekinthetjük a következőket (D. Molnár Éva, 2013. alapján):

1. tervezés (célkitűzés, aktiválás), 

2. monitorozás (tudatosítás), 

3. kontrollálás (ellenőrzés, szabályozás),

4. reflexiók (reakciók).

Értelmezni ezeket a lépéseket!

Tervezés, célkitűzés

Ez az első és az egyik legfontosabb dolog és a diákok ezt szeretik átugrani, pedig nem mindegy, hogy milyen célt fogalmaz meg a tanuló, ha sikeres szeretne lenni a tanulásban.

Készíthetünk egy rövid biankó sablont a tanulók számára, amit kezdetben közösen tölthetnek ki, később a diák akár otthon önállóan, és egy idő után a sablon el is hagyható. 

A feladat elkezdésekor győződjünk meg arról, hogy a következő kérdésekre tudjuk-e a választ:

A diáknak vannak-e saját tanulási taktikái, módszerei a kapott információk átalakítására? (Mit kell ebből megértenem?)

Felismeri-e a feladat jellemzőit? (Milyen feladat ez, mit kell majd csinálnom?) 

Ismeri-e a feladat megoldásához szükséges saját képességeit? (Meg tudom-e oldani?). (Katona, 2011)

Vizsgáljuk meg azt is, hogy mi ösztönözheti őt a feladat megoldására.

Hatékonyságban való hit:

        –   Mennyire vagyok képes megoldani a feladatot? 

Eredményelvárások: 

         – Mi lesz a tanulás eredménye számomra? 

         – Milyen tudásra teszek szert? 

         – Milyen képességekben fogok fejlődni? 

         – Hogyan változhatnak a feladattal kapcsolatos viszonyulásaim? 

A feladat érdekessége és értékessége: 

         – Mennyire érdekes, hasznos számomra a feladat? 

         – Mennyire fontos számomra, hogy megoldjam a feladatot? 

Célorientáció:

         – Mi a célom a feladat megoldásával? 

Azt, hogy milyen célt tűz ki maga elé a diák, nagyban függ a motivációjától, és attól, hogy mit gondol a saját képességeire, önértékelésére vonatkozóan (Katona, 2011). Az önértékelés fejlesztéséről lesz szó a későbbiekben.

Monitorozás, tudatosítás

Ez a szint maga a tanulás megvalósulása, a tanulás folyamatának monitorozása.

Fontos, hogy tanuló észlelje a feladat nehézségeit, az aktuális teljesítményt a célban megfogalmazottakhoz képest. 

Itt az a feladat, hogy a tanuló tudatosítsa magában a tanulási cselekvéseit (megértette vagy nem az olvasottakat, túl gyorsan olvasott, túl lassan haladt stb.). 

Figyelje az önhatékonyságáról szóló ítéleteit („nem vagyok képes megoldani”, „meg fogom oldani”), a negatív érzéseit, félelmeit elemezze, vagy unalmán tudatosan változtasson. 

A kutatók kiemelik a monitorozó stratégiák szerepét a figyelem fenntartásában is, ami által növelhető a tanulási teljesítmény. 

pedagógusnak a monitorozás tudatosításánál nagyon fontos szerepe van. Kezdetben ez lassítani látszik a tanulást, az eredmények nem jönnek azonnal. A diáknak szüksége van a megerősítésre, hogy a monitorozás automatikussá váljon, a biztatásra, hogy a kezdeti plusz idő befektetése megtérüljön majd. 

A monitorozás a legfontosabb lépése az önszabályozott tanulásnak. E nélkül nem valósulhat meg az önszabályozott tanulás. A mindennapi életben általában minden nehézség nélkül képesek vagyunk a viselkedésünk megváltoztatására a környezet változásának megfelelően.  Ez nem menne az észlelés nélkül. Ezt az észlelést, monitorozást kell a tanulás során is alkalmazni, hogy sikerrel járjunk.

Kattintoson a képre a továbbképzés részleteiért!

Vélemény, hozzászólás?