Az önszabályozott tanulás lépései – kontroll és reflexiók

Az önszabályozott tanulás lépéseivel foglalkozó előző posztunkban bemutattuk a tervezés és monitorozás lépéseit. Most kontrollálás és a reflexiók lépéseivel folytatjuk. A könnyebb érthetőség kedvéért ajánljuk az előző poszt elolvasását is.

Egy kis emlékeztető:

Az önszabályozott tanulás lépéseinek tekinthetjük a következőket (D. Molnár Éva, 2013. alapján):

1. tervezés (célkitűzés, aktiválás), 

2. monitorozás (tudatosítás), 

3. kontrollálás (ellenőrzés, szabályozás),

4. reflexiók (reakciók).

Kontrollálás:

Milyen típusú kontrollról beszélhetünk az önirányított tanulással kapcsolatban?

Figyelemkontroll

Például a diák végiggondolja, hogy a feladatleírás mely elemeinek van információs értéke a megoldás szempontjából, és melyeknek nincs.

Érzelmi kontroll

A negatív érzelmek áthangolása, a megerősítő, támogató érzelmek erősítése. 

Motivációs kontroll

Például a diák végiggondolja, hogy hogyan fogja magát megjutalmazni a feladat megoldása után, vagy milyen hátrányai származnak a kudarcból.

Környezeti kontroll

Például a diák számba veszi, hogy milyen segítségre lesz szüksége a feladat megoldásához. Megválasztja a számára megfelelő időt és a helyet a tanuláshoz.

Találkozott már olyan diákkal, aki képes ilyen szintű tanulói kontrollra igaz? (És felnőttel?) A fentebb leírtak az idealizált cél az önirányított tanulással kapcsolatban, nem várható el a diákoktól minden téren a magas fokú tudatosság, szabályozottság (de törekedni lehet rá).  A tanulói kontrollal kapcsolatos képességek jó, ha felnőttkorra, munkavállalás vagy felsőoktatás idejére kialakulnak, így megvalósulhat hosszú távú célunk: az autonóm tanulóvá válás, az élethosszig való tanulás segítése. 

A leírtak fejlesztése, megközelítése, tudatosítása lehet az optimális cél egy általános iskolás vagy egy középiskolás diáknál. A fentiekhez gyakorlati segítséget fog kapni a következő oldalon található sablonból.

A reflexiók fázisa

Itt kerül sor a nehézségek és a sikerek elemzésére, a kijelölt tanulási célok és a teljesítmény összevetésére. E nélkül nem működhet az önszabályozás folyamata. Amikor a tanuló reflektál saját tanulására, amikor tudatosan gondolja végig az eredményességét, annak okait, következményeit, akkor lesz a tanulás önszabályozott.

The Musicality of Self-Reflection | MusicWorx

Itt a tanuló feladata, hogy értékeléseket fogalmazzon meg önmagával, a feladattal és a környezettel kapcsolatban. Reflektáljon tanulási tevékenységére, értékelje elért eredményeit. Fogalmazza meg a teljesítménye lehetséges okait és fogalmazzon meg saját énjére vonatkozó értékeléseket.

Vélemény, hozzászólás?