Mit csinálnak a padlórobotok az óvodában?

Ki használja a robotokat az óvodákban és mire? Milyen életkortól vezethető be a robotika az óvodai nevelésbe? Milyen területeken alkalmazhatóak a padlórobotok? 

Mező Katalin és Szabóné Burik Erika nagyon aktuális kérdésfelvetését olvashatják kiemelve egy tanulmányból:

„A pedagógusok feladata a tanulók felkészítése a jövőben való boldogulásra, de be kell látni, hogy a robotokkal történő oktatás már nem a jövő, hanem a közvetlen jelen alapfeladata. Kérdés tehát: felkészült a „robotok korára” a hazai pedagógus képzés, illetve pedagógus társadalom? Alkalmasak vagyunk/leszünk köznevelési, szakképzési és felsőoktatási intézményeinkben olyan felnőttekké, szakemberekké nevelni a ránk bízott gyermekeket, fiatalokat, akik értő, felelős, etikus, ráadásul praktikus módon tudnak élni a robotok nyújtotta lehetőségekkel?”

Az alfa generáció gyermekei olyan munkaköröket fognak ellátni, amelyek ma még nem is léteznek. Az óvodapedagógusok számára pedig már elérhető olyan oktatási robotikai eszköz, amely segít, hogy megkönnyítsék az átmenetet a hagyományos tudáselsajátítás és az IKT eszközök világa között.

A fenti kérdésekre igyekszik választ adni a “Játssz és fejlessz Zümivel” robotika az óvodában című továbbképzés, amely óvodapedagógusoknak készült, és az első lépése lehet a robotika megismerésének óvodai aspektusból. Zümi egy Bee-bot oktatási robot, aki segít, hogy az óvodai IKT eszközök általi fejlesztés gyerekbarát és sokszínű legyen. A méhecske alakú robot eszköze lehet a téri irányok gyakorlásának, az algoritmikus gondolkodás fejlesztésének, az által, hogy a gyerekeknek több lépést kell előre kigondolni és beprogramozni a robot iránygombjaival. Épp úgy használhatjuk egy mese dramatizálásához, mint tánclépések tanításához vagy az érzelmi intelligencia fejlesztéséhez. A legegyszerűbb kódolási folyamatokat már kiscsoportos kortól képesek végrehajtani a gyerekek.

Az e-learning képzésben minderre konkrét példákat olvashat, videókkal és képekkel illusztrálva a tevékenységeket. A Bee-bot azonban csupán egy a bemutatott padlórobotok sorában, ugyanis a vonalkövető robotoktól a számítógépen keresztül irányítható robotokig sok különböző típusú oktatási robottal megismerkedhet. 

Unplugged (robotok nélküli) kódolás

Segítséget kap az unplugged (robotok nélküli) kódoláshoz is, amely elengedhetetlen lépcsőfoka az algoritmikus gondolkodás fejlesztésének, valamint a robotok megvásárlása nélkül is alkalmazhatóak az óvodai csoportban már másnaptól. A robot pályák és kiegészítők házi készítésű megoldásaira szintén talál példákat, letölthető sablonokat a képzésben.

Vélemény, hozzászólás?