Hogyan szervezz társasjátékos órát vagy foglalkozást? Mire figyelj?

A társasjátékokat jellemzően 2-6 fő játszhatja, így egy nagyobb csoportban akár 5-6 asztalon is mehet párhuzamosan játék. Ez elsőre ijesztő lehet, főleg mert kicsit zajosabb, mint egy átlagos csoportmunka, de odafigyeléssel jól megszervezhető.

  • Ha van elég készletünk, hogy mindenhol ugyanaz a játék menjen, akkor érdemes az egész csoportnak együtt, közösen megtanítani a játékot, az asztalokhoz meg a játékszabály mellett rövid, vázlatos összefoglalókkal is készülhetünk. (Egy nagyobb játékkészletet akár néhány gombbal és dobókockával is létrehozhatunk.)
  • Ha többféle játék megy az asztalokon, akkor fontos, hogy az ne mind ismeretlen legyen. Az asztalok többségéhez olyan játékokat készítsünk, amit legalább egy valaki jól ismer és meg tudja tanítani a többieknek. 1-2 asztalnál pedig tudunk mi magunk új játékot tanítani. Aztán forgó rendszerben mindenkihez eljuthat az új játék.
  • Segíti a munkánkat, ha a tanulóknak – amennyiben tudnak olvasni, rendben van a szövegértésük, mindenkinek elérhető otthonról az internet – elmondjuk, hogy milyen játékok kerülnek majd az asztalra, így a játékalkalomra tudnak szabálytanulással, videók megnézésével készülni.
Lencse Máté beszél a társasjáték-pedagógiáról

Korcsoportajánlás:

Társasjátékozni óvodás kortól érdemes, bár vannak kiadók (pl. Haba), akik csinálnak már két éves kortól játékokat. Ez azt is jelenti, hogy pedagógiai fókusszal is óvodás kortól érdemes társasjátékokat használni. Persze minél kisebb és tapasztalatlanabb a csoport, annál jobban kell fogni a kezüket: egyszerű, rövid játékok, kevés játékos és mi is mindenképp legyünk jelen. A korral és a gyakorlattal aztán egyre jobban el lehet engedni a gyerekeket a társasjátékok világában. Mindig figyeljünk oda a dobozokon szereplő korosztályi ajánlásra, de tudjuk azt is, hogy mi ismerjük igazán a saját csoportunkat. Az ajánlások az átlagra vonatkozhatnak és ettől mindkét irányba el lehet térni: mi még nem értünk meg rá; mi már bőven meghaladtuk. Ismerjük meg a játékokat és tudni fogjuk, kiknek jó!

Egy lehetséges társasjátékos foglalkozás leírása:


A foglalkozás céljai:
• már ismert mechanizmusokhoz új játékok tanítása (licit)
• új mechanizmus bevezetése (puzzle, építő- és egyensúlyjátékok, ügyességi játékok)
• fejlesztési területek: finommotorika, ügyesség, térlátás, tervezés,
erőforrásgazdálkodás


A csoportról:
• változó létszámú (10-15 fő), korban (7-14 évesek) és motivációban is heterogén
csoport
• havi rendszerességgel van társasjátékos foglalkozásuk


A foglalkozás időtartama:
• ha mindent végigcsinálunk, akkor 90-120 perc
• belefér 45 percbe a legfontosabb íve


Eszközök (társasjátékok):
• Bausack, Bohnanza, Die Sieben Siegel, Dobble, Jungle Speed, Ubongo – A
kártyajáték, Pende

Foglalkozás menete:

Ráhangolódás (15-20 perc)
A ráhangolódás célja kettős. Egyrészt ráhangolódunk a közös játékra, másrészt
ráhangolódunk a foglalkozás témájára.
• Szabadon választható, már ismert, rövid partijátékok: Dobble, Jungle Speed (6-8
fő/játék)
• Új játék tanítása: Ubongo, a kártyajáték (2-4 fő/játék)
Fő játék (45-60 perc)
Egy újabb játékot tanulunk. A játék fő eleme új (ügyességi feladatok, építkezés), de használ
már ismert mechanizmust is, a licitet.
• A készlet és a szabály megismeréséhez a Bausack – Bábel tornya variációval játszunk, mely rövidebb és egyszerűbb. (6 fő/készlet) (megjegyzés: a játékból építőkockák összeválogatásával könnyedén több készletet is előállíthatunk, ha a létszám ezt indokolja)
• Fő játékunk a Bausack – Kiütéses variáció (megjegyzés: kiesős játék, így plusz, a témához kapcsolódó, ketten is játszható játékként megtaníthatjuk a Pendét)
• A fő játékra nem motiválható gyerekeknek általuk már ismert és szeretett
kártyajátékokat biztosítunk: Bohnanza, Die Sieben Siegel.
Lezárás (40-60 perc)
Szabad játék, szabad választás biztosítása a már ismert és az most tanult játékokka

Vélemény, hozzászólás?