Nyári szünet? Akkor beszéljünk a technostresszről!

A mindenütt jelenvaló technostressz létezése egy lövészárokban lévő katona
helyzetével rokonítható. Aki még olyankor is folyamatosan stresszel, ha nem ő van
őrségben. W.-S. Hung

Sok tanár számára a technológiával szembeni ellenséges érzések jelentik a legnagyobb akadályt a digitális kompetenciák fejlődése kapcsán. Néha a technológiai fejlődés gyorsasága és az összes új “kütyü” és eszköz nyomasztónak, sőt bosszantónak is tűnhet.

 

Managing technostress in the STEM world: Trends in Biotechnology

A technostressz jól ismert jelenség, amely mindenkit érint, aki digitális eszközökkel és digitális környezetben dolgozik, vagy éppen rákényszerül a digitális eszközök használatára. Ön érezte már, hogy feszült vagy ingerült lesz, ha egy új felületet kell megismernie, használnia? Hogyan kezelte ezt a feszültéséget? Milyen megküzdési stratégiái vannak ezzel kapcsolatban?

technostressz akkor fordul elő, ha az emberek túlzottan szoronganak a technológia használata miatt. Általában akkor jelentkezik, amikor az embereknek túl sok információval kell megbirkózniuk, túl sok feladatot kell elvégezniük, vagy túl sok időt töltenek a digitális eszközök előtt.

A technostressznek különböző formái lehetnek:

  • A kényszerítő érzése annak, hogy folyamatosan elérhetőnek kell lenni. 
  • A túlzott (digitális) munkaterhelés.
  • Az információk általi túltöltöttség.
  • Az elektronikus kommunikáció problémái.
  • Feszültség az új felületek megismerése miatt.

Ezek az állapotok hosszabb távon vezethetnek olyan egészségügyi problémákhoz, mint például az alvászavarok, a magas vérnyomás vagy a szorongás.

Nem elég a tüneti kezelés!

A technostressz megelőzéséhez fontos, hogy az emberek hatékonyan használják a digitális eszközöket, jó időbeosztásban használják azokat, és legyenek digitális detox időszakok. Emellett fontos, hogy az emberek tudatosan használják a technológiát, és időt szakítsanak az érintkezésre, az offline tevékenységekre és a személyes kapcsolatokra.

A technostressz a tanárok körében is jelentős probléma lehet, különösen a digitális oktatás, a virtuális tanulás és az online kommunikáció elterjedésével. Azok a tanárok, akiknek kevés tapasztalatuk van a digitális technológiák használatában, vagy akik nem érzik magukat kényelmesen a technológia használatával, nagyobb valószínűséggel tapasztalják a technostresszt, ami komoly hatással lehet a munkájukra is.

A tanárok gyakran szembesülnek azzal, hogy túl sok információval kell megbirkózniuk, sok különböző digitális eszközt és platformot kell használniuk, és sok időt kell tölteniük az online tevékenységek előkészítésével és végrehajtásával. A digitális oktatás és az online tanulás korlátai miatt a tanárok számára nehézséget okozhat az egyéni tanulási igények kielégítése, a diákokkal való személyes kapcsolattartás és az értékelés.

A technostressz hatása a tanárok számára is káros lehet, mivel ronthatja a mentális és fizikai egészséget, növelheti a kiégés és a munkahelyi stressz kockázatát. Ezért fontos, hogy a tanárok megfelelő támogatást kapjanak a technológia használatához, és olyan digitális eszközöket és platformokat válasszanak, amelyek egyszerűek és hatékonyak. A tanárok számára ajánlott továbbá a digitális detox időszakok megtartása, a hatékony időbeosztás és az érzelmi kiegyensúlyozottság fenntartása.

Az a legfontosabb a digitális készségek fejlesztése és egyúttal a technostressz okozta túlterheltség elkerülése érdekében, hogy megismerjük a modern technológiát és mindig naprakészek maradjunk. Gondolkozzunk és cselekedjünk! Például a diákok tudását a saját hasznunkra fordíthatjuk.  Vannak-e az osztályban olyan diákok, akik annyira jól értenek a mobilalkalmazásokhoz, hogy használhatnánk néhány olyan alkalmazást az osztályteremben, amit ők mutatnak be?

Hol keressünk olyan technológiákat, amellyel fejleszthetjük képességeinket?

Számos weboldalon, közösségi média oldalon, valamint digitális tartalomkészítők is rendszeresen tesznek közzé cikkeket és listákat az új, kifejezetten tanárok számára készült technológiákról és alkalmazásokról. 
Próbáljuk ki! Az „aplikációk tanároknak” kifejezésre keresés a Google-on több találatot ad, de legyünk kritikusak. Ne feledjük gyakorolni a digitális írástudást, és kerüljük a tartalomnak álcázott hirdetéseket.

Vélemény, hozzászólás?