Sevillá-ból jöttem, mesterségem címere…

Nem volt könnyű (lerobban az autóm még az út elején), de végül kijutottam Sevillába, hogy néhány napon keresztül a SELFIEforTEACHERS-ről gondolkodjam egy nemzetközi csapattal.

Az előtörténet: tavaly ősszel, hogy a Digiloping Teachers elnevezésű Erasmus+ pályázatunk megfelelő tempóban tudjon haladni felvettem a kapcsolatot az Európai Bizottság SELFIEforTEACHERS munkacsoportjával. 

Megtudtuk ugyanis, hogy a DigCompEdu keretrendszerre épülve, a korábban már intézmények számára elérhető és remekül működő kompetenciamérő eszköz, a SELFIE mellett egy új, egyénileg használható eszközt is a tanártársadalom rendelkezésére szeretnének bocsátani. Azonban a magyar fordítás még nem volt szakmailag lektorálva. Éreztem, hogy ha ezt az eszközt a pályázatunkban használni szeretnénk, akkor önként kell jelentkeznem erre a feladatra. Karácsony előtt elvégeztem a munkát, mely által mélyebben megértettem és megismertem az eszköz metodikáját és állítom, elképesztően hasznos segítség a digitális átállásban. 

Köszönhetően a nemzeti nyelvi lektoroknak, ma már minden pedagógus számára – regisztráció után – 24 nyelven, köztük magyarul is elérhető a SELFIEforTEACHERS digitális kompetencia önértékelő kérdőív, melynek legfontosabb célja, hogy segítsen meghatározni lehetséges szakmai fejlődésünk irányvonalait a digitális eszközhasználat terén. 

A fent említett szakértői hálózat azért jött létre, hogy nemzetközi szinten osszuk meg egymással azokat a jó gyakorlatokat, melyekben már szerepel a SELFIEforTEACHERS, és elkészítsünk egy módszertárat arról, hogyan, miért, kinek és milyen konstrukcióban érdemes az eszközt implementálni. 

A kétnapos intenzív workshop erről a munkáról szólt Sevillá-ban. Az expo épületében működő Joint Research Center adott otthont a rendezvénynek egy szuperfelszerelt konferenciateremben, korábban csak politikai összejövetelek kapcsán láttam ilyet a tévében, érdekes élmény volt most ott ülni.

Az hamar világossá vált, hogy a jelenlévők jelentős része nem “képzésturista”, hanem országának elhivatott és odaadó innovátora a digitális transzformáció terén. Állami alkalmazottak, egyetemi tanárok, civil szervezetek tagjai egyaránt képviseltették magukat és lehetőségük volt már meglévő vagy tervezett gyakorlataik bemutatására.


Nagyon érdekes és inspiráló volt belekukkantani más nemzetek digitalizációval kapcsolatos működésébe és elképzeléseibe, sok jó ötlet gazdájaként jöttem haza és mentem tovább Brassóba a Digiloping Teachers projekttalálkozójára, hogy ezeket az öteleteket és tapasztalatokat megoszthassam. 

Szerintem minden pedagógusnak érdemes lenne rászánni 30-40 percet a napjából évente egyszer, hogy felmérje, hányadán is áll az oktatásban fontos és szükséges digitális kompetenciák terén. Az eszköz ugyanis nemcsak egy pillanatképet (szelfit) készít (bár a fejlődés szempontjából az is fontos), hanem tanácsokat is ad arra nézve, hogy 32 különböző területen milyen lépésekkel tudunk fejlődni kicsit. Ha kedvet kaptál hozzá, itt tudod kitölteni. 

Hogy az útibeszámoló sem maradjon el, röviden annyit, hogy nehéz és viszontagságos utamért azonnal kárpótoltak az éppen teljes pompájában virágzó és illatozó dzsakaranda fák és Sevilla elképesztően színes, nyüzsgő utcái és történelmi öröksége. Bármikor visszamennék. Ha vége a hőhullámnak…

Vélemény, hozzászólás?