
A hétvégén intenzív munkafolyamat zajlott a Roots and Wings projektünk első találkozója keretében. Két kistelepülésen működő iskola munkatársaival dolgoztunk együtt a közösségi iskola koncepciójának kidolgozásán.
„… a gyermekeknek két dolgot kell adnunk: gyökereket és szárnyakat. Gyökereket, amelyek tartást adnak, hogy tudják, hova tartoznak, de ugyanígy szárnyakat is, amelyek az egyiket a kényszereitől és előítéleteitől szabadítják meg, a másiknak lehetőséget adnak új utakat bejárni vagy inkább repülni.” – Goethe
Néhány évvel ezelőtt a bugaci Rigó József Általános Iskola leendő igazgatója egy olyan komplex iskolaátalakítási programon kezdett el gondolkodni, amely megnyitja az iskola kapuit a közösség felé, és hasznosítja a település erőforrásait. Kovácsné Kiss Éva igazgató asszony szerint kiemelten fontos a szoros együttműködés az iskola, a település önkormányzata, intézményei és más helyi szereplők között.
Közösségi iskola és az új lokalizmus
Az így létrejövő közösségi iskola olyan oktatási intézmény, amely tudatos és aktív kapcsolatot ápol a helyi közösséggel, intézményekkel, civil szervezetekkel és a lakossággal. Ez a kapcsolat nem pusztán formális, hanem tartalmi együttműködésen alapul: az iskola beépíti a helyi értékeket és lehetőségeket pedagógiai gyakorlatába, programjába, a mindennapi működésébe. Ezáltal a közösségi iskola nemcsak oktatási tér, hanem a közösségi élet aktív résztvevője, annak alakítója ahol a tanulás és a közösségépítés kéz a kézben járnak.
A közösségi iskola egy olyan lokális térben – az úgynevezett új lokalitásban – szerveződik, amelyben az iskola és a helyi közösség szorosan együttműködik. Az újlokalizmus lényege, hogy az iskola ne elszigetelten működjön, hanem minél több szállal kapcsolódjon környezetéhez, és így váljon a közösségi hálózat erős csomópontjává. Ez nemcsak infrastrukturális vagy formális kapcsolódást jelent, hanem tartalmi, tematikus együttműködést is, például:
- a helyi értékek és hagyományok beépítését az oktatásba,
- a generációk közötti tanulás elősegítését,
- közösségi programok szervezését,
- helyi gazdasági és kulturális szereplők bevonását az iskolai életbe.
Az új lokalizmus célja, hogy az iskola ne csak tudásközvetítő intézmény legyen, hanem közösségformáló erő is, ahol a tanulók megtanulják értékelni saját környezetüket, és aktívan részt vesznek a helyi társadalom életében.

„Az új lokalizmus lényege, hogy a tanulási folyamatokat igyekszik visszahelyezni a (helyi) közösség kontextusába, és olyan kölcsönös viszony kialakítását tartja gyümölcsözőnek, amelyben az iskola a helyi közeg erőforrásaira épít, ugyanakkor maga is aktívan hozzájárul ennek építéséhez. Ez utóbbi pedig pozitívan hat vissza az intézmény fejlődésére is.” (Rapos, Gaskó, Kálmán és Mészáros, 2011, 142. o.)
A bugaci „Gyökerek és Szárnyak” program célja, hogy az iskola a helyi értékek – például természeti környezet, hagyományok, történelem, helyi gazdaság – mentén új arculatot alakítson ki, amely elősegíti:
- a tanulók nemzeti és helyi identitásának megerősítését,
- a tanulási motiváció növelését,
- az esélyegyenlőség és az integráció támogatását,
- valamint a közösség megtartó erejének erősítését.
Roots and Wings – nemzetközi együttműködés
Három partnerintézmény fogott össze annak érdekében, hogy a Rigó József Általános Iskola által megálmodott „Gyökerek és Szárnyak” program nemzetközi szintre emelkedjen:
- Bugaci Óvodás és Általános Iskoláskorú Gyermekekért Alapítvány – a program ötletgazdája, a Rigó József Általános Iskolával;
- az Újpedagógia Kft., amely a módszertani háttér biztosításáért felel;
- valamint a romániai Zsobokon működő Dr. Molnár János Általános Iskola, amely az adaptálási lehetőségeket vizsgálja.

A hétvégén Budapesten kétnapos műhelymunka keretében egy hatfős szakmai csapat elkezdte kidolgozni a projekt egyik kulcselemét: egy 30 órás innovatív e-learning tananyagot, valamint annak fejlesztési irányait. A május 23–24-én megszervezett találkozó célja az volt, hogy megalapozzuk a tananyag szakmai tartalmát és lefektessük a képzéshez kapcsolódó kompetenciarendszert.

A budapest találkozó eredményei
- Meghatároztuk az e-learning tananyag fő moduljait, amelyek többek között az ifjúsági részvétel, a közösségi szerepvállalás és a kulturális identitás fejlesztésének lehetőségeit dolgozzák fel.
- Kidolgoztuk a tananyaghoz kapcsolódó kulcskompetenciákat, különös tekintettel a társadalmi érzékenységre, a projektalapú tanulásra és az interdiszciplinaritásra.
- Elkezdődött az első tananyagegységek tartalmi vázlatának megírása, és meghatároztuk az alkalmazandó pedagógiai és digitális eszközöket.
- Felvázoltuk a tananyag pilot szakaszának kereteit: a programot 40 magyarországi és erdélyi pedagógus fogja tesztelni.

A program hosszú távú célja, hogy olyan pedagógusokat támogasson, akik képesek saját településükön társadalmi hatással bíró projekteket létrehozni, és bevonni a helyi közösség szereplőit az iskolai nevelésbe. A tananyag mindenki számára nyitott és ingyenesen elérhető lesz.
A Roots and Wings projekt oldala és Facebook-profilja.

A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával valósul meg 2024-2-HU01-KA210-SCH-000292297