
A január eleje lehetőséget ad a jövő tervezésére, és arra is, hogy kicsit rátekintsünk az elmúlt évünkre. A közösségi média scrollozó funkciója miatt sajnos sok izgalmas tartalom veszik el, de egy nagyobb visszatekintő blogposztban lehetőség van összegyűjteni a múlt eredményeit. Inspiráló és egyben meglepő, hogy mennyi minden történt velünk tavaly. Tartsatok velünk egy kis múltidézésre.
Ami biztos:
Májusban megújult a weboldalunk.
Több, mint 10000 követőnk lett a Facebookon.
FalakonTúl
A FalakonTúl projektünk egy meghatározó tevékenysége volt a tavalyi évünknek.
Január 25-én és 26-án megtartottuk első FalakonTúl képzésünket, ami során erdélyi és magyar tanárokkal gyúrtuk az akciópedagógiát. Nagyon sokat dolgoztunk ezeken a fontos szempontokon: Hogyan lehet előhívni a diákok érdeklődését? Hogyan tudja egy tanár elengedni, hogy az ő projektjén dolgozzanak a diákok? Mennyi döntési lehetőséget lehet adni a tanulóknak? Mennyiben változik a tanár és a diák szerepe egy akciópedagógiai tevékenységsorozat alatt? Az első nap három intézményt látogattunk meg. Ezek segíthetnek egy akciópedagógiai folyamat elképzelésében (Alternatív Közgazdasági Gimnázium (AKG), Közbigyó Projekt, Örkény István Színház).


Márciusban pedig elmentünk Erdélybe, hogy ott gondolkodjunk tovább a pedagógiai folyamatok lehetséges társadalmi hatásain. Voltak olyan hősök, akik a fenntarthatóság jegyében vonattal tették meg a 12 órás utat Csíkszeredába.

2024. november 20-án 15:30 és 19:30 között zajlott a FalakonTúl projekt magyarországi záróeseménye, a projekthez kapcsolódó előadásokkal, iskolai projektek bemutatóival, kerekasztal-beszélgetésekkel és a projekt módszertani kiadványának kiosztásával. A szakmai nap teljes videós anyaga elérhető ITT. A szakmai kiadvány pedig letölthető INNEN.

Workshopok
Közösségi tanulás
Talán a műhelyek/workshopok határozták meg leginkább a 2024-es évünket. Rögtön egy angol nyelvű online workshoppal nyitottunk januárban a Spektrum Oktatási Központtal és amerikai szakértőkkel, akik a közösségi tanulás (service learning) módszertanába engedtek betekintést.
Önfejlesztő közösségek
Egy nagyon izgalmas projektbe keveredtünk a Civil Közoktatási Platformmal áprilisban. „A Civil Közoktatási Platform meggyőződése, hogy az oktatáspolitika mellett a pedagógusok, szülők, diákok és az egész társadalom oktatásról, nevelésről való gondolkodása is felelős az oktatás jelenlegi helyzetéért: a változáshoz a kormányzati intézkedések mellett szemléletváltozásra is szükség van. Ezért indítottuk el az „Önfejlesztő Közösségek” Projektet.” Mi a fenntrathatóságra nevelés modulban veszünk részt az #akciópedagógia koncepciójával, de az összes modul rendkívül fontos. További információ az aktuális modulokról: https://ckpinfo.hu/…/folytatodik-az-onfejleszto…/ … és a fenntarthatóságra nevelés modulról: https://a.tanitanek.info/…/fenntarthatosagra-neveles… A foglalkozást Dr. Victor András természettudós, az ELTE tanára, a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület korábbi elnöke, Galambos Attila, az #újpedagógia alapítója és trénere és Saly Erika, a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület elnöke, Varga Attila, az ELTE PPK Ember-Környezet Tranzakció Intézet habilitált docense vezették. Ez a program a tervek szerint 2025 februárjában folytatódik.
Demokratikus Nevelés Konferencia
Április 27-én került megrendezésre a 3. Demokratikus Nevelés Konferencia. Mi eddig mindhármon ott voltunk, a tavalyira pedig mivel mással mentünk volna, mint az akciópedagógiával.
Autonómia Alapítvány x Újpedagógia = Youth 4 Change
Áprilisban egy 8 alkalomból álló képzési sorozatba vágtunk bele 16-19 éves fiatalokkal. Célunk volt, hogy a fiatalok felismerjenek valamilyen őket érintő társadalmi ügyet, majd arra reagáljanak. Persze ehhez szükséges némi kutatói munka is. Első lépésként áttekintettük a Fenntartható Fejlődési Célokat, hogy megértsük, milyen társadalmi ügyek égetőek most a globális társadalomban. De ez csak az első mozzanat volt egy hosszú úton, amit együtt jártunk végig!
Az Autonómia Alapítvány programjáról itt olvashattok többet: https://autonomia.hu/en/programok/youth-4-change/


A projekt záró eseményén a fiatalok által látrehozott művészeti alkotásokból csináltunk egy gerilla-kiállítást Budapesten. Két hónapon keresztül dolgoztunk fel társadalmi kérdéseket, vitáztunk, drámapedagógiai eszközökkel próbáltunk szimulálni helyzeteket. Aztán mindenki elkezdte művészeti alkotásokon keresztül megfogalmazni a saját álláspontját egy általa választott témával kapcsolatban. Ezeknek a műalkotásoknak volt a bemutatója a Városmajorban lévő teniszfalnál.
Mesterséges Intelligencia az ifjúsági szektorban
Gondoltunk egy nagyon Gulyás Barnabással, és szerveztünk egy négy alkalmas Mesterséges Intelligencia képzést. Nagyon sok témát érintettünk, megvizsgáltuk az eszköz (mert az MI egy eszköz) limitációit, lehetőségeit, promtoltunk és az ifjúsági munkához kapcsolódó konstrukciókra is szántunk időt.
Mert a kutyák a legjobb emberek
Az Újpedagógiánál azt gondoljuk, hogy a konstruktív visszajelzésnek – bármely embertársunknak adjuk is – vannak univerzális elvei. Ezeket nem csak pedagógusként fontos és érdemes ismernünk, hiszen szinte bármely szakmában is dolgozzunk emberekkel, ez a tevékenység nap mint nap előkerül. Dorka májusban a DOG3 oktatóképzésének hallgatóival találkozott egy délutánra, ahol a pozitív értékelő stílusban adott visszajelzés hasznáról és hatékonyságáról beszélgettek, és a résztvevők ezt a gyakorlatban is kipróbálhatták. Köszönjük a Dog3-nak a felkérést és a hallgatóknak a sok, pozitív értékelő stílusban adott visszajelzést.

Csodalámpa és az iskolai bántalmazás
Az iskolai bántalmazás nagyon nehéz téma. Rengeteg érzelem övezi, és – legyünk őszinték – szinte minden iskolai közösséget érint vagy érintett. A pedagógusok, a diákok és a szülők is rendkívül változatos módon reagálnak rá, megnyílnak, vagy éppen elutasítóvá válnak, ha szóba kerül.
A Csodalámpa Alapítvánnyal egy hosszú együttműködési programban az iskolai bántalmazás témáját dolgozzuk fel, ráadásul a súlyos betegségen átesett, de az iskolába visszatérő gyerekek aspektusából. A Csodalámpa Alapítvány missziója a súlyosan beteg gyerekek kívánságainak teljesítése.
Az iskolai bántalmazásnak vannak általános ismérvei (ismétlődés, tervezettség, lokalizálható szerepek, az egész közösséget érintő problémák), de rendszerint nagyon egyedi, az adott közösségre jellemző sajátosságai is vannak. Ezeket próbáljuk feltárni a jelenléti képzéseink során.
A projekt során készítettünk egy 30 órás, az iskolai bántalmazást feldolgozó e-learning anyagot, ami kiegészül egy 4 órás alkalommal (amit az online képzést elvégző tanárokkal tartunk), illetve diákoknak szóló 45-90 perces foglalkozásokkal.
Muravidéken
Nyáron XV. Tanévkezdő szakmai napját tartotta a Muravidéki Pedagógusok Egyesülete, mi pedig két plenáris előadás és 4 műhely megtartására kaptunk felkérést. Az iskolai jóllét feltétele, hogy mindenki (tanuló, tanár és szülői is) mentálisan és fizikailag is biztonságban érezze magát. Attila ezért az iskolai/osztálytermi bántalmazás elkerüléséről és kezeléséről, míg Dorka a pozitív pedagógiáról tartott előadást. Majd mindketten termekbe vonultak, ahol közel 70 pedagógussal dolgoztak együtt az iskolai bántalmazás témájában. Köszönjük a megtisztelő felkérést a Muravidéki Pedagógusok Egyesületének!
Robotok és társasok
Több tucatnyi emberrel dolgozott együtt Lencse Máté és Szarka Betti a társasjáték-pedagógia, a robotika és a papírszínház képzéseinken, óvodákban vagy tréningtermekben.
Meg a DÖK-ösök
És akkor az év végén még a 18 kerületben dolgoztunk együtt dökös fiatalokkal az őket érdeklő kerületi ügyekkel kapcsolatban. (Ezzek kapcsolatban nézhető meg a videó.) Majd a PTE-n gyúrtuk a kommunikációs technikákat dököket segítő tanárokkal a Nemzeti Ifjúsági Tanács / National Youth Council of Hungary megbízásából.
Globális Nevelés Tanári Klub
Mi lehet a különbség a „viselkedésváltozás”, az „aktivitás” és az „akció” között a globális nevelés aspektusából? Ezt, a talán evidensnek tűnő kérdést is gyúrtuk cseh, szlovén, észt és magyar tanárokkal és civil szervezetek tagjaival az Anthropolis Globális Nevelés Tanári Klubjának nemzetközi konferenciáján. https://anthropolis.hu/projektek/klub/ Azt is megvizsgáltuk, hogyan lehet lépésről lépésre megvalósítani egy iskolában olyan akciót, ami fenntarthatósági ügyekre reagál.


Élménykonferencia
Ennek nagyon örülünk! Meghívást kaptunk Az élet játék élménykonferenciára, ami november 22-23-án volt Révkomáromban. https://www.tandemno.sk/az-elet-jatek-elmenykonferencia-2024
A konferenciára pedagógusokat, ifjúsággal foglalkozókat, segítő szakembereket vártak Szlovákiából, Magyarországról, Romániából, illetve tulajdonképpen bárhonnan a világból. TANDEM, n. o. A témáink a 8 alapelvünk és persze az embernyelven volt.
Ifjúsági munka
NIT képzés Keszthely
A nyarat Keszthelyen kezdtük a Nemzeti Ifjúsági Tanács / National Youth Council of Hungary által szervezett konferencián, ahol két témában tartottunk műhelyeket.
Az Újpedagógia megszületése előtt és azóta is emberekkel foglalkozunk, kommunikálunk velük, visszajelzünk nekik. Minél több lett a tapasztalatunk, annál jobban éreztük az égető szükségét egy olyan anyagnak, mely az építő visszajelzés és kommunikáció alapvetéseit járja körül. Ebből a gondolatból született meg az Embernyelven műhely, melyet szinte minden szakembernek ajánlunk, aki emberekkel foglalkozik, nekik visszajelzést ad.
A konstruktív visszajelzés mellet nagyon fontos számunkra a fenntarthatóság kérdése, ezért nagyon örültünk annak, hogy a Fenntartható Fejlődési Célok mentén is tarthattunk műhelyt. Ennek során feldolgoztuk a 17 célt, illetve egy új világot teremtettünk, megvizsgálva, melyek az igazán létfontosságú dolgok az életünkben (a pénz nem tűnt annak, de a könyveket több csoport is kiemelt helyen kezelte). Érdekes tapasztalat, hogy a résztvevők jellemzően nem hallottak az FFC-ről, illetve az elmondásuk szerint is a „fenntarthatóság” fogalma jellemzően a környezetvédelemhez kapcsolódik. Mi azért használjuk az FFC-ket programjaink során, hogy kicsit ki tudjuk tágítani a fenntarthatóság fogalmát társadalmi és gazdasági szintekre is.


Ifjúságszakmai Nyári Egyetem
Aztán Szeged: Újpedagógia ment Szeged képzéseket tartani a Tempus Közalapítvány ifjúságszakmai nyári egyetemére. Különleges volt ez az alkalom, mert más-más témákban tartott képzést Dorka és Attila (pedig szeretnek együtt dolgozni). Attila a mesterséges intelligencia használatával kapcsolatban gondolkodik közösen a résztvevőkkel és Bokor Tamással, míg Dorka egy komplexebb, átfogóbb, a Democracy Reloading elképzelésein alapuló workshopot valósít meg.

VI. Ifjúsági Munka és Helyben hogyan? konferencia
A Budapesti Európai Ifjúsági Központ és a GYIÖT 2024-ben közösen szervezte meg a VI. Ifjúsági Munka és Helyben hogyan? Fiatalok a településeken konferenciát, mely teret biztosított a települési szintű ifjúsági munka szerepelőinek a találkozásra, a tudás és tapasztalatok megosztására, valamint az ifjúsági részvétel jó gyakorlatainak bemutatására és megismerésére. A konferencia két házigazdája Vanda és Attila voltak.



Interjúk, beszélgetések, kerekasztalok
Több interjút is adtunk különböző témákban, illetve több beszélgetésben vettünk részt.
Ifjúsági Szolgáltatók Országos Szövetsége február 22-én egy olyan konferenciát szervezett, amire csak várólistával lehet bejutni, akkora volt az érdeklődés. Az esemény a megnyitók után egy kerekasztal-beszélgetéssel folytatódott. Arra kerestük a választ, hogy milyen megoldásokat lehet találni a fiatalok megszólításának nehézségeire. Attila érvei szerint jobban kellene nyitni az informális közösségek felé, túl az intézményi (például DÖK) struktúrákon.
A Modern Iskolának egy nagyobb hangvételű interjút adtunk az akciópedagógiával kapcsolatban.
Egy nagyon helyes felkérésnek tett áprilisban Dorka eleget. A Moldvai Csángómagyarok Szövetsége több online beszélgetést szervezett kisiskolásoknak, ahol olyan személyeket mutatnak be gyerekeknek, akik „hitelesek és értéket alkotnak”. Ezért is volt hatalmas megtiszteltetés Dorka számára a meghívás. Külön öröm, hogy a csoport 3/4-e lány volt, akikkel remekül lehetett beszélgetni a lányok/nők társadalmi szerepvállalásáról.

Egy kicsit benne voltunk a tv-ben is. Az ATV az iskolai mobilhasználatról kérdezett.
És Attila elment a Partizánba is.
Egy hosszabb rádióinterjút adtunk Botka Ágnesnek az iskolai bántalmazás és a demokratikus nevelés témaköreiben.
Együtt a fiatalokkal
A TEMPUS Közalapítvány kezdeményezéséről külön szót szeretnénk emelni, mert a maga struktúrájával meghatározta az évünket. Az Együtt a fiatalokkal program ugyan már 2023-ban elindult egy workshoppal, de 2024-ben csúcsosodott ki igazán, például a áprilisban tartott három napos turnén, ahol Gyulán, Jászberényben és Gödöllőn jártunk, és néztük meg a helyi ifjúsági munkát. Az évet is velük zártuk december 16-án.



E-learning képzések
A sok-sok workshop, projekt, miazmás mellett azért egy-két képzés fejlesztésére is tudtunk időt szakítani.
Szarka Betti hozta létre „Az üveghegyen túl” – Papírszínház az óvodában képzésünket, ami izgalmas tartalom, és még a Csimota Kiadóval is gyümölcsöző együttműködésbe kezdtünk.

Csurgó Krisztina pedig az iskolai jóllét témáján munkálkodott, és dolgozta fel a well-being témakörén keresztül a mozgás alapú- és élménypedagógia tanítás lehetőségeit. A kurzus segítségével bárki képessé válhat támogatni a diákjait érzelmi intelligenciájuk, önismeretük, önreflexiójuk fejlesztésében, melyek elengedhetetlenek a(z iskolai) jólléthez.

És persze megcsináltuk a FalakonTúl és az iskolai bántalmáz képzéseinket is (a legutóbbi 2025-től lesz „éles”).