
Mi az a FalakonTúl?
A #FalakonTúl projekt két partnerszervezet (Újpedagógia és Spektrum Oktatási Központ) kooperációjaként megvalósuló magyar nyelvű program, amely révén a résztvevők inspirációt és tudást kaphatnak olyan, diákjaikkal közös tevékenységek megvalósításához, melyek hatásfoka az intézmény falain túl is érvényesül. A program segítségével az érdeklődő pedagógusok olyan kompetenciákkal, módszerekkel gazdagodhatnak, amik elengedhetetlenek ahhoz, hogy a 21. század kihívásaira sikeresen tudjanak reagálni.

Az iskola a változás motorja?!
2024. november 20-án 15:30 és 19:30 között zajlott a FalakonTúl projekt magyarországi záróeseménye, a projekthez kapcsolódó előadásokkal, iskolai projektek bemutatóival, kerekasztal-beszélgetésekkel és a projekt módszertani kiadványának kiosztásával. A programot Váczi Dorka (Újpedagógia) és Lázár Csilla (SEC) nyitották meg rövid beszédükkel. Az első előadás során Dr. Varga Attila, egyetemi docens, az ELTE PPK Ember-Környezet Tranzakció Intézet oktatója beszélt a tevékenységfókusz fontosságáról a fenntarthatóságra nevelésben. Előadásában kitért arra, hogy milyen trendek, gondolatok mentén szerveződik a fenntarthatóságra nevelés, illetve miért kiemelkedően fontos az ma.
A második előadásban Galambos Attila az Újpedagógia egyik alapítója, a FalakonTúl projekt szakmai munkatársa a projekt eredményeiről, kihívásairól beszélt. Bemutatta továbbá az akciópedagógiai modellt, melynek segítségével a pedagógusok újszerű fenntarthatósági projekteket valósíthatnak meg.
Az elméleti felvezető után gyakorlatok bemutatására került sor. A FalakonTúl projektben részt vevő magyar és erdélyi iskolák tanulói és tanárai vázolták a saját akciópedagógiai projektjeiket: Gábor Tamara és Lászlófy Balázs a Segítő Mária Római Katolikus Gimnáziumból, Csíkszeredából, valamint Szajduk Fefe és Vermes Heidi, és tanáraik Tildyné Ruh Borbála, Szöllősi Bea, a Belvárosi Tanodából, Budapestről.
A szakmai nap záróakkordja egy izgalmas kerekasztal-beszélgetés volt, ahol az oktatás és fenntarthatóság több területéről érkező szakértők diskuráltak, sőt néha vitatkoztak az iskolai társadalmi felelősségvállalás helyzetéről, aktualitásairól, szerepéről.
A beszélgetés résztvevői:
Prof. Dr. Gyarmathy Éva, egyetemi tanár, klinikai és neveléslélektani szakpszichológus
Tímár Rita, tanár, #FalakonTúl résztvevő, Csíkszereda,
Tomaj Zsófi, a Vantage Point ügyvezetője, fenntarthatósági szakértő,
Horváth Kristóf ‘Színész Bob’, színész, drámapedagógus
Dr. Varga Attila, egyetemi docens, ELTE PPK Ember-Környezet Tranzakció Intézet,
moderátor: Galambos Attila, Újpedagógia
Módszertani kiadvány és ingyenes akkreditált képzés
A FalakonTúl projekt két, a tanári munkát segítő eszközt hozott létre:
A Fenntarthatósági projektek iskolai és iskolán kívüli megvalósítása 30 órás, akkreditált e-learning képzés egyedülálló lehetőséget kínál a pedagógusok számára, hogy rugalmasan, saját tempójukban mélyüljenek el az akciópedagógia szemléletében és eszközeiben. Az online tanulás előnyei között kiemelhető:
- Idő- és helyfüggetlenség: Bárhol és bármikor hozzáférhetők az anyagok, saját tempóban végezhető, így a képzés könnyen beilleszthető a pedagógusok sűrű napirendjébe.
- Gyakorlatias tudás: Az elméleti alapokon túl a tanárok konkrét módszertani eszközöket is kapnak, amelyeket azonnal alkalmazhatnak saját osztályukban.
- Innováció és inspiráció: Az akciópedagógia fókuszában a gyerekek aktív részvétele és kreatív bevonása áll, ami nemcsak a tanulási eredményeket javítja, hanem növeli a diákok motivációját is.
A képzés nemcsak a tanároknak szól, hanem minden olyan oktatási szakembernek, aki szeretne korszerű és hatékony módszerekkel dolgozni. A pedagógusok akkreditált kreditpontokat is szerezhetnek a képzés elvégzésével.
Az Akciópedagógia falakon túl – Hogyan valósítsunk meg iskolai és iskolán kívüli fenntarthatósági projekteket? kiadvány az akciópedagógia alapjait és alkalmazási lehetőségeit mutatja be gyakorlati példákon keresztül. A kiadvány főbb jellemzői:
- Az akciópedagógia szemlélete: Hogyan helyezhetjük a diákokat aktív és felelős szerepbe a tanulási folyamat során? Milyen előnyei vannak ennek a szemléletnek a tanulási eredmények és a közösségi fejlődés szempontjából?
- Konkrét eszközök és módszerek: A tanárok részletes útmutatót kapnak, amely segít a módszerek bevezetésében és adaptálásában.
- Sikeres projektek bemutatása: Az inspiráló példák megmutatják, hogyan lehet az akciópedagógia révén életközelivé és izgalmassá tenni az iskolai projekteket.
Ez a kiadvány elsősorban pedagógusoknak, oktatási vezetőknek és szakmai fejlesztőknek szól, de mindenki számára hasznos olvasmány lehet, aki érdeklődik az élményszerű és hatékony oktatás iránt.