Építőkockák avagy Te hogy építed fel a tanórádat?

Az órakezdő ráhangolódást, a tanár-diák közti kapcsolatfelvételt számos tényező meghatározza, azonban néhány gyorsan adaptálható, praktikus és kooperatív játék sokat segíthet, hogy gördülékennyé váljon.

Ambrus Júda szerint az építőkocka minden olyan eszköz, módszer, melynek időkeretei egyértelműek, tartalmuk variálható, szabályaik pedig egyszerűen követhetőek.

A képzése pedig segít a pedagógusoknak, hogy minél könnyebben tudják felkelteni a diákjaik érdeklődését egy-egy téma iránt, energetizálni őket az óra elején.

Miért fontos mindez?

A tanár azt kéri, számoljam ki a másodfokú egyenletet.

  • Nekem kevés sikerélményem van matekból, és a „számolás” szótól rosszul kezdem érezni magam. Leblokkolok. 
  • A másodfokú szóról a tavalyi konyhai tűzvész jut eszembe, amikor Anyukám nagyon megégette magát. 
  • Nekem az egyenlet szótól szorul össze a gyomrom, mert bulizni voltam, és nem tanultam meg a képletet. 

A fenti szempontokat figyelembe véve kell a pedagógusoknak elérni, hogy a diákok mégis motiváltak legyenek a feladatvégzésre. Ebben segít ez a képzés. Ezek az építőkockák lerövidítik az órára való felkészülés idejét, tanárbarátak, diákbarátak! Található köztük eszköz nélküli és digitális eszközt alkalmazó játék is, így változatos módon vezetheti át diákjait az aktuális óra anyagába.

Íme egy példa ilyen és ehhez hasonló építőkockák találhatóak a képzésben!

Popcorn – avagy a “számolós” játék

Rövid leírás:

A diákokkal együtt egy körben ülünk. Mindenkinek be van csukva a szeme, és elkezdünk számolni. Bárki mondhatja az egyet, ahogy a többi számnak sincs sem iránya, sem gazdája, nem körsorrendben haladunk, hanem esetlegesen.

Minden szám egyszer hangozhat el, és cél, hogy mindenki mondjon egy számot, és eljussunk minél tovább.

Ha egy szám kétszer hangzik el, vagy ketten egyszerre mondják, akkor újra kell kezdeni. Egy ember csak egy számot mondhat addig, míg a számolás el nem éri a csoport létszámát.

A fenti játék számos területen lehet pozitív hatással az osztályközösségre, hiszen fejlődik általa a koncentráció, kooperáció, egymásra kell hangolódniuk, hogy minél sikeresebb legyen a számolás. A hangosabb diákoknak lecsendesedni segít, a visszahúzódóbb, ritkábban felszólaló társaiknak pedig megnyílni, mivel mindenkinek kell számot mondani a “győzelemhez”. Ezzel az ügyességi játékkal közösségfejlesztő hatást érhet el.

Vélemény, hozzászólás?